Opdracht
Duidelijke omschrijving van de gewenste werkwijze en het verwachte eindproduct: verslag, folder, presentatie...
De opdracht kan uit verschillende deelopdrachten bestaan.

Dit is jullie uitdaging:
Maak, tegen 28 april 2010, online bereikbaar, een zinvolle (= nuttig, nieuw, bruikbaar,...) webquest in Exe met volgende bouwstenen:
Bouwsteen
|
Omschrijving |
1. Inleiding |
Een inleiding, waarin de WebQuest wordt geïntroduceerd en de context wordt beschreven.
Hier wordt de uit te voeren onderzoeksact voorgesteld. |
2. Opdracht | Een opdracht, die interessant en uitvoerbaar is.
Duidelijke omschrijving van de gewenste werkwijze en het verwachte eindproduct: verslag, folder, presentatie... |
3. Aanpak | Een beschrijving van de handelingen, voor het maken van de WebQuest. Belangrijk daarbij is dat de handelingen in duidelijk afgebakende stappen worden beschreven, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht.
De auteur geeft gedetailleerde tips over de aanpak: |
4. Bronnen | Bronnen, waar leerlingen de gewenste informatie noodzakelijk voor het uitvoeren van de opdracht kunnen vinden. Door de bronnen in de WebQuest aan te bieden, kan voorkomen worden dat leerlingen tijdens de taakuitvoering het spoor bijster raken, omdat ze niet (meer) weten waar relevante informatie te vinden is. Overzicht van het bronmateriaal. Dit betekent in de eerste plaats links naar andere websites (vooraf verkend door de auteur en geselecteerd in functie van de te zetten stappen); verwijzingen naar papieren bronnen, informatieve cdroms enz... |
5. Evaluatie | Informatie over de wijze waarop de WebQuest wordt beoordeeld. De auteur geeft de criteria aan die dienen gehanteerd om het eindproduct te beoordelen. De feitelijke beoordeling gebeurt in de meeste gevallen door de klassengroep zelf. Het is noodzakelijk dat leerlingen VOORAF dit gedeelte doornemen zodat ze zicht op hebben op hoe hun werk zal worden beoordeeld. |
6. Afsluiting
|
Een afsluiting, waarmee de WebQuest wordt afgerond. Hier worden leerlingen gestimuleerd om te reflecteren over het doorgemaakte leerproces: - wat hebben we geleerd? - was onze aanpak efficiënt? - waar zullen we rekening mee houden bij een volgende opdracht ? |
7. Leerkracht |
Een extra pagina met nuttige aanvullende info |