Aanpak/Handelingen

Een beschrijving van de handelingen, voor het maken van de WebQuest. Belangrijk daarbij is dat de handelingen in duidelijk afgebakende stappen worden beschreven, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht.

De auteur geeft gedetailleerde tips over de aanpak:
- hij duidt aan welke stappen kunnen worden gezet;
- hij geeft aan hoe het verzamelde informatiemateriaal kan worden geordend;
- hij geeft tips over hoe het werkstuk best wordt aangepakt;
- eventueel biedt hij hier aanvullende, aangepaste informatie die onmisbaar is en niet op andere webpagina's beschikbaar is.

iDevice-pictogram Stappenplan

Stap 1 Leer werken met Exe

Download het programma Exe, gebruik de mini-cursus of volg een onlinecursus.

Exe-weetjes:
- afsluiten doe je via Bestand
- exe kan je branden op een cd en offline gebruiken!
- via opties kan je de stijl veranderen
- bij de eerste opstart kan je beter meteen afsluiten en eens opnieuw opstarten
- wanneer het programma niet meer reageert, volledig opnieuw opstarten...
- je kan ook een presentatie (.pps), filmpjes,... voegen in een iDevice via een hyperlink
- interne hyperlinks kunnen ook: keer terug naar [ Opdracht ] via Anchors

Stap 2 Verzamel en orden

De leerlingen kunnen de antwoorden opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie.

1. Kies een onderwerp, een thema, raadpleeg je collega's, kijk na of er al niet een webquest rond gemaakt is: KlasCement, WebQuest.be, WebQuests.nl, WebKwestie.nl, Google,...  en denk na over welke opdrachtvorm die je wil gebruiken:

  • Navertellen (verslaggever / journalist)
  • Ontdekken / verkennen / oriënteren
  • Oplossen van een probleem- of mysterie (speurwerk, vb: detective)
  • Analyseren kritisch bekijken (onderzoeker)
  • Beoordelingstaak (redactiewerk, politiewerk, rechter, etc.)
  • Ontwikkeltaak (creatieve opdracht)

 

2. Je kan één en ander klaarzetten d.m.v. een nieuw document binnen Google Docs . Bedenk een leuke titel die bij dit onderwerp past. Een les over de aarde zou bijvoorbeeld Moeder Aarde kunnen heten.

3. Eenmaal het onderwerp vastligt, kan je op het internet op zoek naar goede websites over dit onderwerp. Een zoekmachine is hiervoor het beste instrument.

De inhoud van de websites mogen niet te moeilijk zijn. Overweeg om eventueel zelf pagina's aan te maken binnen je webquest (zie bv. http://www.nooitmeeroorlog.be/index.html ). Dit is perfect mogelijk in Exe, evenals online oefeningen, gelet op de verschillende iDevices.

www.wikipedia.be is best ook bruikbaar, want iDevice Wiki-artikel.

Er bestaan ook zoekmachines die vooral websites geven, geschikt voor kinderen. Neem maar eens een kijkje op http://www.arkorum.net/?q=content/zoeken

Verder staan pareltjes van interessante websites voor kinderen op http://thinkquest.kennisnet.nl/
Ook daar bereik je via de opdracht zoeken ook heel wat websites, gebouwd door kinderen.

Tip: Hou er rekening mee dat je soms nauwkeurig kan zoeken als je een reeks woorden tussen haakjes plaatst, bijvoorbeeld "de kringloop van het water".

4. Verzamel dus eerst een aantal websites, haal daaruit gepaste vragen, in functie van je opdrachtvorm. Knip en plak het adres van een aantal websites op dit blad. Je selecteert hiervoor eerst de hele URL in het adresvenster van de browser. Spendeer toch behoorlijk wat tijd aan dit verzamelen. Hoe meer je verzamelt, hoe beter de websites zijn, die je achteraf kunt selecteren. Vier tot vijf websites is een mooi aantal.

5. Vooraleer je vragen kunt stellen over een website, moet je zelf goed de inhoud kennen van deze websites. Lees dus de websites goed door en probeer reeds bepaalde vragen en antwoorden te zien.

6. Er bestaan verschillende soorten vragen. Zorg dus voor wat afwisseling als je vragen opstelt. Hieronder vind je een vijftal soorten:

a. Ja/neen-vragen. Dit zijn vragen met ja of neen als antwoord.
b. Vind het antwoord in de tekst-vragen. Dit zijn vragen waarbij het antwoord letterlijk in de tekst staat.
c. Vind het antwoord niet rechtstreeks in de tekst-vragen. Bij deze vragen staat het antwoord niet letterlijk in de tekst, maar vind je het antwoord tussen de regels.
d. Vragen over afbeeldingen. Op websites staan ook vaak interessante afbeeldingen waarrond een interessante vraag kan gesteld worden.
e. Wat vind je van-vragen. Soms is het goed om de mening van de lezer te vragen over een onderwerp in een website.
f. Invuloefeningen. Dit zijn geen echte vragen, maar een leuke afwisseling waarbij je een kern- of sleutelwoord moet invullen.

7. Een website bestaat uit één of meer pagina's. Geef eerst het adres op van de website en stel er dan een drietal vragen over. Zorg ervoor dat de antwoorden steeds te vinden zijn op de pagina die getoond wordt. Het is natuurlijk ook leuk als je een afbeelding bijvoegt die te maken heeft met je vraag.

8. Onder elke vraag, tik je een > waarnaast het antwoord moet getipt worden. Bij het opstellen van de vragen tik je ook steeds het antwoord in. Op het einde heb je zo een sleutelblad waarop alle antwoorden staan.

9. Sla het werkblad met alle antwoorden op als sleutel_titel

Verwijder dan alle antwoorden zodat je het vragenblad verkrijgt. Sla dit document op als vragen_titel.
Zo verkrijg je een vragenblad en een sleutelblad waarop alle antwoorden staan. Dit is handig voor de verbetering achteraf.

Voorbeeld: sleutel_moeder aarde
vragen_moeder aarde

10. Maak een mooie site met behulp van Exe.
Een andere mogelijkheid is het gebruik van de sjablonen die je vindt op deze site.

Bron: gebaseerd op een document van Patrick Keysabyl