Leerkracht

Waar/Niet waar-vraag


Is de bouwsteen "Leerkracht" een vast onderdeel bij een webquest?

Waar Niet waar     
iDevice-pictogram Extra info voor de leerkracht

Op deze pagina is extra informatie te vinden voor de leerkrachten.

Agenda:
om te kopiëren en te plakken

Webquest

* Sinterklaas

werkbladen
schrijfgerei

- surfen naar de site van Sinterklaas
- de volgende opdrachten uitvoeren:
o opzoeken waar Sint vroeger woonde

Tips:
bv.:

  • Let op! Deze webquest wordt best bekeken met een Internet Explorer-browser.
  • De leerlingen werken individueel aan de webquest. Ze hebben dus een eigen computer nodig.
  • Het is mogelijk om de klas op te splitsen, mochten er niet genoeg computers in de school aanwezig zijn.
  • De leerlingen moeten wel het nodige van de Eerste Wereldoorlog afweten, maar hoeven zich niet extra in te lezen voordat ze van start gaan met de webquest.
Extra achtergrond info:

bv.: Link naar te downloaden werkbundel, cursussen, programma's:

 

Inleiding + opdracht:
Een beetje bijkomende uitleg over de opzet van de webquest.

  • Deze webquest is ontworpen door...
  • Het onderwerp van de webquest is ..., en sluit aan bij de lessen Wereldoriëntatie, ...
  • Volgende thema's komen aan bod:...
  • Bij elk thema wordt een opdrachtje gegeven. Pas na het oplossen van deze opdracht mag verder gegaan worden naar het volgende verhaal. Voor het oplossen van deze opdrachten gebruiken de leerlingen één of meerdere websites waarvan de url wordt gegeven in de opdracht.
  • Klik hier om het antwoordenblad voor de leerlingen uit te printen.
  • Wenst u het ingevulde antwoordenblad stuur dan een mailtje naar ... en ik mail het u door.
  • Er zijn ... deelopdrachten die de leerlingen individueel moeten beantwoorden. Deze antwoorden kunnen zij kwijt op het hier voor bestemde antwoordenblad. Wij raden aan het antwoordenblad vooraf uit te delen. Het antwoordenblad is hierboven te downloaden. Deze opdrachten maken de leerlingen tijdens het werken achter de computer. Als eindopdracht vullen de leerlingen klassikaal, en samen met de leerkracht, het invulformulier voor de eindopdracht in.

Duur:

bv.:

  • De gehele webquest, met vier opdrachten en eindopdracht neemt twee uur in beslag.
  • Het is de bedoeling dat de leerlingen zelfstandig de webquest doorlopen.
  • Het is wel aan te raden dat er een leerkracht aanwezig is in de computerruimte. De webquest is echter duidelijk genoeg, en mochten de leerlingen toch vragen hebben dan kunnen ze die in eerste instantie aan elkaar stellen.
Leerlingen en vakgebied

bv.:De doelgroep van deze webquest zijn leerlingen van de ... van het basisonderwijs.
Bij het doorlopen van de webquest krijgen de leerlingen behalve wereldoriëntatie, ook te maken met aspecten van uit het vak Nederlands.

Leerlingen moeten bij voorkeur over enige voorkennis beschikken over ... om deze webquest goed te kunnen doorlopen. Ze moeten ... weten, belangrijke ..., ...

Ook moeten de leerlingen beschikken over een aantal basisvaardigheden in omgang met de computer:
bv. (printen/ omgaan met internet/ pagina kunnen openen en sluiten).

Eindtermen

Wereldoriëntatie - Maatschappij

De leerlingen:

kunnen illustreren dat arbeidsmigratie en het probleem van vluchtelingen een rol hebben gespeeld bij de ontwikkeling van onze multiculturele samenleving (4.11)
Wereldoriëntatie - Tijd

De leerlingen:

kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband (5.7)
kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert (5.8)
tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders (5.9)
Wereldoriëntatie - Ruimte

De leerlingen:

kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen , de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen (6.2)
Nederlands - Lezen

De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = structureren) de informatie ordenen die voorkomt in

voor hen bestemde school- en studieteksten en instructies bij schoolopdrachten (3.4)
voor hen bestemde verhalen, kinderromans, dialogen, gedichten, kindertijdschriften en jeugdencyclopedieën (3.5)
Nederlands - Schrijven

De leerlingen kunnen

overzichten, aantekeningen, mededelingen op- en overschrijven (4.1)
schriftelijk antwoorden op vragen over verwerkte inhouden (4.6)

ICT

De leerlingen

hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving
kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving
kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven
kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen
Handelingen

Bronvermelding

We hebben gebruik gemaakt van de sites en boeken die te vinden zijn onder het kopje bronnen.
Verder hebben we afbeeldingen gezocht met behulp van diverse zoekmachines.

[ bron ]