Inleiding
Hier wordt de uit te voeren onderzoeksact voorgesteld.
De inleiding is uitdagend van karakter teneinde leerlingen te motiveren om de WebQuest aan te pakken.

sociale vaardigheden - taalaspect -gestructureerde - centraal - georiënteerd - tempo - computervaardigheden
Motivatie:
Het web
bevat zoveel informatie dat het voor een beginnende gebruiker vaak vrij
lastig is om op het web niet het spoor bijster te raken. Het is daarom
erg belangrijk dat kinderen zich informatie-verwervingsvaardigheden
eigen maken. WebQuests kunnen daarbij een ondersteunende rol vervullen.
WebQuest bieden de mogelijkheid om leerlingen op een motiverende en
wijze te leren omgaan met web-based informatie.
Er zijn nog meerdere redenen te bedenken, die pleiten voor het gebruik van WebQuests binnen het onderwijs, want
A) geschikt om (enige vorm van) leerling
onderwijs aan te bieden.
B) kan worden gebruikt om sociale vaardigheden van kinderen te oefenen.
C) schept de mogelijkheid om vakoverstijgend onderwijs aan te bieden.
D) kan positieve invloed hebben op de computervaardigheden van leerlingen.
Leerling georiënteerd onderwijs:
Leerling georiënteerd onderwijs wil zeggen dat de leerling
staat bij het aanbieden van onderwijs en dat de leerling in meer of
mindere mate zelf kan bepalen welke informatie hij/zij wil bestuderen
en in welk
. WebQuests zijn zeer geschikt om het onderwijs op een
dergelijke manier vorm te geven. Je kunt als leerkracht bepalen in
welke mate je de leerlingen vrij wil laten. De ene groep leerlingen is
bijvoorbeeld in staat zelf een onderwerp te kiezen en volledig
zelfstandig een WebQuest te maken, terwijl een andere groep veel meer
sturing nodig heeft. Voor deze leerlingen zou je ervoor kunnen kiezen
om het proces wat meer te sturen.
Door leerlingen samen aan een WebQuest te laten werken, kunnen hun
sociale vaardigheden worden geoefend. Het is daarbij wel van belang dat
de leerlingen in goed overleg de taken van de WebQuest verdelen en
bereid zijn om gezamenlijk de verantwoording voor de activiteit te
dragen.
Vakoverstijgend onderwijs:
Het vakoverstijgende aspect is erg interessant. Zo neemt bijvoorbeeld
het
een belangrijke positie in (ongeacht het centrale
onderwerp/thema van de WebQuests). Leerlingen moeten namelijk de
webbased informatie bestuderen (lezen), er een verslagje over schrijven
en in sommige gevallen er ook een presentatie over maken die aan
klasgenoten of andere geïnteresseerde gepresenteerd moet worden.
Computervaardigheden:
Het werken met WebQuests kan (in meer of mindere mate) positieve invloed hebben op de
van de leerlingen.
[ bron ]