Webquest

iDevice-pictogram Op zoek naar de Heilige Graal

'Speurtocht waarbij de onderzoeker het internet afspeurt naar de waarheid en niets dan de waarheid en van zijn bevindingen een spetterend verslag maakt.' [ bron ]

'Een WebQuest is een onderzoeksgerichte activiteit waarbij de informatie, waarrond ‘lerenden’werken, geheel of gedeeltelijk komt van bronnen afkomstig van internet en die resulteert in een creatief werkstuk waarin de geordende informatie verwerkt is (vertaald naar Bernie Dodge)'. [ bron ]

Een WebQuest is een educatieve speurtocht voor zelfstandig (samen)werkende leerlingen, waarbij web-based informatie centraal staat. Het concept is ontwikkeld door Bernie Dodge (1995) van de San Diego State University (Verenigde Staten). Inmiddels zijn ook binnen het Nederlandse onderwijs diverse initiatieven op dit terrein ontplooid. [ bron ]

Dodge onderscheidt twee types WebKwesties:

De kortdurende WebKwesties
De leerling besteedt aan de kortdurende WebKwestie een tot drie lesuren. Doel van de kort durende WebKwestie is dat leerlingen leren kennis verwerven en die ook integreren in reeds aanwezige kennis. Als de WebKwestie is doorlopen is de leerling aan de slag geweest met een substantiële hoeveelheid informatie waaraan hij ook betekenis heeft gegeven.

De langdurende WebKwestie
In de langdurende WebKwestie gaat het vooral om het uitbreiden en verfijnen van kennis. Op het eind van de WebKwestie heeft de leerling een behoorlijke hoeveelheid informatie diepgaand geanalyseerd en verwerkt. Bovendien heeft hij - op een wijze dat anderen erop kunnen reageren - aangetoond dat hij de materie begrijpt. [ bron ]


iDevice-pictogram Doelstellingen

- De leerlingen kunnen op systematische wijze verschillende informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken;
- De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken;
- De leerlingen kunnen, eventueel onder begeleiding, hun lessen, taken en opdrachten plannen en organiseren en hun eigen leerproces controleren en bijsturen.

- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken ter ondersteuning van hun leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.